fredag 23 maj 2014

Hemma igen!

Då var vi hemma igen efter fem dagar på sjukhus. Lilla tjejen är bättre och får fortsätta sin återhämtning hemma och det är vi glada för! 
Att vara på sjukhus dessa dagar är en konstig känsla. Man glömmer nästan bort att man har ett barn till där hemma och allt annat i tillvaron tappar verkligen fokus. Sunt!!! så klart, men ändå en konstig känsla! Det ger en stor respekt för personer/ familjer som spenderar lång tid på sjukhus!! 
Det är i alla fall skönt att vara hemma igen! 
Underbart väder och mysigt att vara tillsammans hela familjen! 

På tal om helt andra saker, så har jag skrivit innan att allt bakande och fixande går i perioder. Nu är det dags igen:). 
Jag har förr läst en hel del om ayurveda, en indisk livssyn eller livskonst som är urgammal och har ett väldigt holistiskt synsätt på livet, där jag tror att man kan hämta många bra och hälsosamma ideer! 
Ayurvedan delar in oss i olika kroppstyper, kapha, pitta och vata. Utefter de olika typerna ska man "leva" på olika vis, eller följa viss typ av kost/ sömn/ träning. 
Det finns en smörolja som härstammar från ayurvedan som heter Ghee ( klarnat smör). Man kan köpa det färdigt, framför allt på nätet,  men man kan även ganska enkelt göra det själv. 
Ghee är som sagt ett renat smör, där man separerar oljan från proteiner och laktos. Ghee har en bra påverkan på matsmältningen, huden, inre organ, bra att laga mat med... Det optimala fettet kan man säga:). Det innehåller en bra balans mellan korta, medellånga och många fettsyror, de fettlösloga vitaminerna och omega3 och omega9. 

Hur gör man detta då? 
 Det finns som alltid massor med olika varianter, men så här gör jag:
1 kg osaltat smör ( helst eko, men tycker det är svårt att hitta)
Lägg smöret i en lagom stor kastrull. Sätt plattan på ettan och sen låt smöret smälta långsamt. Om det börjar bubbla upp vitt skum så ta bort det, annars bara vänta tills att det har separerat sig helt! Alltså, så att allt det vita ligger kvar på botten och du har en klar olja överst. 
Låt svalna en stund och häll sedan försiktigt över den klara oljan i en ren och torr burk som du kan försluta helt. Man kan med fördel ha ett filter när man häller över oljan så att inget av det vita kommer med. 
Sen, på med locket och antingen förvara i kyl eller i rumstemp. 
Oljan håller sig i månader! 
Detta är optimalt att ha i matlagning, smoothies, smörja huden med eller vad man nu vill.
Jag har fått hem min flaska med mct- olja i så nu blir det bulletproof coffee "jennystyle" tillsammans med mitt ghee.
Återkommer om det! 
Så här ser min färdiga Ghee ut som jag ser fram emot att använda! 
Ser också fram emot natten i min egen säng:)! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar