lördag 17 maj 2014

Lite om lite...

Dagarna går fort och nu börjar det äntligen kännas som sommar! Ljusa morgnar och det har blivit några morgonrundor på stranden som är dom bästa! Senaste passet blev det även lite inspiration till nästa pass som kommer att hållas utanför trädgården! Finns massor av saker att  göra ute, utan massa redskap. Bara en skog:). Själv gjorde jag en pullup i en gren i ett träd i skogen, det är helt grymt att jag äntligen kan göra en och dessutom i en gren:). Det var det bästa den dagen tror jag! 

Just nu läser jag en del om fettsyror och mest då om mct- fettsyror. Dvs medellånga fettsyror ( som bl.a. Finns i kokosoljan, den kallpressade). Dessa har fantastiska egenskaper, som inflammationshämmande, virusdödande, energigivande för att nämna några. Det sistnämnda kan ju vara intressant i träningssammanhang. 
Jag startar dagen med kaffe och kokosolja, framför allt innan träning. Men för att få i sig samma mängd mct så ska man visst behöva sju skedar av kokosoljan, istället för en om man tar en som är en ren mct-olja. Så nu är en sådan beställd och det ska givetvis testas! 
Det fina med dessa fettsyror är att de till väldigt liten del lagras i kroppen utan används direkt som ett snabbt bränsle av kroppen. Detta passar bra framför allt på lågkolydratkost. 
Det finns massor av information att lösa om detta, bl.a. på succeder.se . 

Det har blivit en del bakat här hemma, men inte alls lika mycket som vanligt... Går lite i perioder det där... 
Men i alla fall ett bananbröd blev det. Gott och enkelt mellanmål: 
2 mogna bananer
4 ägg 
2 dl havregryn 
0,75 dl kokosmjöl 
2 tsk bakpulver 
1 dl  vaniljprotein 
Kanel 
Mixa ihop allt och grädda i en brödform ca 40 min! 
Sen brukar jag skära upp i skivor och förvara i frysen. Håller Max 2 dagar annars. 


I torsdags blev jag inbjuden på en föreläsning som Jonas Colting höll. Jag har lyssnat på honom en gång innan. Han är väldigt inspirerande och kul. Han har, trots sin egen extrema träningslivsstil, en väldigt sund och vettig syn på både kost och träning för " vanliga människor " och en grym förmåga att få sagt mycket vettigt som man kan ta till sig.  Vissa saker vet man redan såklart, men man kan behöva höra dom ändå. Jag har läst hans bok " den nakna hälsan" och den kan jag absolut rekommendera som en bra inspiration också! 

Idag har det i vår trädgård varit träning på riktigt! Åtta träd är fällda och alla grenar skulle till tippen! Vi har kämpat på grymt bra och det känns både i muskler och på alla rivsår...
Ett litet till ryck imorgon sen är vi nästan klara! 
Det är också dags för ett träningspass med tjejerna imorgon och det ska bli kul! Men först är verkligen dags för en god natts sömn! 
Gonatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar